PPD BACHOK & PASIR PUTIH
Tajuk NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG
DUNIA KE DUA
Tema / Tajuk 10
Bab 2 Tingkatan 5
Tugasan
(soalan sebulan sebelum peperiksaan)
Negara kita telah dijajah British sejak awal abab ke 19 sehingga
mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Sepanjang penjajahan British masyarakat
tempatan telah melakukan penentangan secara menyeluruh sehingga Perang Dunia ke
2.
Soalan:(soalan pada hari peperiksaan)
Huraikan perkembangan nasionalisme dan hubung kaitkan dengan
usaha-usaha mmepertahankan kedaulatan
negara sehngga kini.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah
|
1. Pengenalan
|
Memahami maksud nasionalisme dan
menyatakan sebab penentangan
|
Pengenalan
Jelaskan maksud gerakan nasionalisme dan
factor penentangan
|
5 m
|
2. Isi dan Huraian
|
Memahami faktor pemangkin dan bentuk
gerakan nasionalisme orang Melayu menentang penjajah
|
Faktor pemangkin dan bentuk
nasionalisme orang Melayu menentang penjajah
-
Memberikan lapan faktor pemangkin
-
Gerakan Islah
-
Peranan akhbar,majalah dan novel
-
Persatuan negeri
|
30 m
|
3. Menganalisis
|
Menganalisa Isu-Isu yang dibangkitkan
dalam Akhbar.
|
Jelaskan Isu-Isu yang dibangkitkan dalam akhbar sehingga perang dunia ke 2.
i.
Sosial/ Pendidikan
ii. Ekonomi
iii.Politik
|
15m
|
4.Aplikasi
|
Mengaplikasi Tanggungjawab Akhbar dalam
negara
|
Tanggungjawab akhbar
Jelaskan peranan akhbar dalam membentuk
Negara maju.
|
15 m
|
5.
|
Menilai kejayaan Negara hasil peranan
akhbar sebagai medium memajukan negara
|
Kejayaan Negara setelah menggunakan
akhbar
Berdasarkan pemerhatian anda, jelaskan kejayaan yang dicapai oleh Negara hasil
daripada peranan akhbar.
|
10m
|
6.
|
Mencipta/menjana idea menjadikan
Malaysia sebagai Negara maju
|
Cabaran menjadikan Malaysia sebagai
sebuah Negara Maju
-
Jelaskan cabaran yang
dihadapi oleh
Malaysia dalam
memajukan Negara
-
Nyatakan langkah-langkah untuk
mengatasi cabaran di
atas
|
5m
5m
|
7.Nilai Murni
|
Menghayati nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme
daripada gerakan nasionalisme
|
Nyatakan nilai-nilai murni dan
patriotisme berdasarkan gerakan nasionalisme di Negara kita.
|
10 m
|
8.Kesimpulan
|
Merumus keseluruhan isi yang telah
dibincangkan
|
-Pengetahuan diperoleh
-Iktibar kepada diri, bangsa dan Negara
-Harapan untuk masa depan Malaysia
gemilang
|
5m
|
Cadangan jawapan bab 2
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
|
1
|
Pengenalan
Maksud nasionalisme
-perasaan cinta akan bangsa dan Negara
-gerakan membebaskan tanah air
-membebaskan eko, politik dan budaya
Faktor penentangan
-dasar penaklukan british
-eksploitasi terhadap ekonomi tempatan
-pelaksanaan pentadbiran barat terhadap
masyarakat tempatan
-kesulitan penduduk tempatan
-pembesar tempatan kehilangan kuasa dan
pengaruh
-campur tangan british dalam adat resam
tempatan
|
5m
|
|
2
|
Faktor pemangkin nasionalisme
-pengenalan system politik barat
-memperkenalkan system politik barat
-memusnahkan pentadbiran tempatan
-residen mengambil alih pentadbiran negeri
-pembesar diberi pencen
-pentadbiran tempatan diambil alih oleh pegawai barat
-mencabar system pentadbiran tempatan
-menjatuhkan maruah orang melayu
Perkembangan Sistem Pendidikan
-perkembangan sistem
pendidikan Inggeris dan pendidikan vernakular Melayu
-intelektual Melayu mampu
berfikir tentang kemajuan bangsanya
-mereka memberi sumbangan
tenaga dan fikiran menyedarkan bangsa
-menggunakan idea-idea
baru bagi memajukan diri dan menolak British
Kesedaran politik serantau
-negara-negara serantau
juga mendorong kebangkitan nasionalisme di T. Melayu
-Indonesia banyak mempengaruhi
nasionalisme di T. Melayu
-kesedaran politik dan
pendidikan yang matang di Indonesia melahirkan ramai golongan intelektual
-hasil penulisan dan karya
jadi rujukan di T Melayu
Dasar British
-dasar terbuka British
-kesannya ramai orang dagang/asing
ke T Melayu
-meningkatkan jumalah
imigran/org. Dagang
-mereka menguasai eko. T
Melayu
-orang Melayu kekal dengan
pertanian padi yg. Tidak dimajukan British
-dasar British menindas
dan memundurkan lagi taraf hidup orang Melayu
Gerakan Pan-Islamisme sedunia
-merupakan gerakan
intelektual Islam seluruh dunia
-tujuan membangkitkan
pemahaman yang lebih progresif terhadap Islam
-antara usaha menentang
penjajah Barat di negara Islam
-tokoh Syeikh Muhammad
Abduh memulakan reformis Islam dan tersebar luas
-penulisan mereka
disebarkan dalam majalah al-Manar
-gerakan Wahabi di Arab
Saudi juga mempunyai matlamat yang sama
Kemuculan Mesin Cetak
-memberi kesan terhadap
penyebaran ilmu pengetahuan dan mendorong penentangan terhadap British
-saluran akhbar dan
majalah serta kitab agama, idea menentang penjajah disebabrkan
Pendudukan Jepun
-menjadi pemangkin gerakan
nasionalisme di T Melayu
-konsep Kawasan
Kesemakmuran Asia ditekankan
-dapat menggalakkan orang
tempatan bekerjasama dengan Jepun
-janji memerdekakan T
Melayu
-kesengsaraan hidup kerana
kekurangan makanan dan ubat-ubatan
-memberi pengalaman pahit
menyedarkan bahawa semua penjajah adalah sama
Penguasaan Parti Komunis Malaya
-PKM menguasai T Melayu
selama 14 hari
-PKM bertindak menguasai
balai-balai polis dan memerintah dengan kejam
-ramai penduduk telah
terbunuh
-menyedarkan orang Melayu
dan menyebabkan semakin benci Komunis
-membangkitkan lagi
semangat menentang penjajah
Cara gerakan nasionalisme
i.
Gerakan Islah
-gerakan pemulihan
-membetulkan pandangan masyarakat
Melayu terhadap Islam yang sebenar
-gerakan bermula di Mesir
-dipelopori oleh Kaum Muda
-idea-idea
-masyarakat Melayu perlu membetulkan
pandangan mereka terhadap Islam
-menjana Islan dari sudut kemajuan Dunia
-menggesa orang Melayu memajukan ekonomi
-menggesa orang Melayu memajukan aspek
sosial
-berusaha menyematkan
sikap mengkritik penjajah dlm. Fikiran orang Melayu
-mereka mengkritik raja
dan pembesar Mel;ayu
-yang tidak berperanan
memajukan orang Melayu
-menyatakan nama-nama akhbar,novel dan majalah
-warta Malaya, lembaga
Malaya, Majlis, Warta Negara, Utusan Melayu, Fajar Sarawak
-majalah guru, pengasuh,
bulan Melayu
-novel Keris Melak, Anak
Mak Lela Gila, Putera Gunung Tahan, Melor Kuala Lumpur
-Kesatuan Melayu Singapura
-Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM)
-Persatuan Melayu Miri, Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak,
Persatuan Melayu Sarawak
-Kesatuan MelayuMuda
-Kongres Melayu
|
15m
15m
|
|
3
|
Isu sosial/pendidikan
-memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
-menggalakkan pendidikan untuk anak
perempuan
-gesa orang Melayu meninggalkan sikap
negatif
-menggalakkan aktiviti tabungan
-kemahiran orang Melayu seperti pertukangan dan kerja tangan di
pertingkatkan
-pendidikan perlu diperbaiki dengan
penekanan nilai-nilai ekonomi
-memartabatkan bahasa Melayu
-tidak meninggalkan pendidikan Islam
-nilai baik dalam masyarakat perlu pelihara
-pendidikan inggeris juga penting
Isu ekonomi
-menubuhkan syarikat
kerjasama
-minta British
mengurangkan kemasukan orang dagang
-galakakkan orang Melayu
berniaga
-larang orang Melayu jual
tanah pada orang asing
-seruan berjimat cermat
-perkampungan Khas Orang
Melayu di Kuala Lumpur
Isu politik
-mengkritik kerajaan
British kerana telah mengurangkan kuasa Raja-raja Melayu
-mengkritik raja-raja
Melayu dan pembesar tempatan
-menolak dasar pilih kasih
British
-meminta diwujudkan Malay
Administrative Service (M.A.S)
-meyeru orang Melayu
bersatu dalam sebuah pertubuhan kebangsaan
-menentang sebarang
tuntutan orang dagang terhadap politik tempatan
|
15m
|
|
4
|
Peranan akhbar hari ini dalam kontek
negara Malaysia
-menjelaskan
dasar-dasar negara kepada rakyat
-membimbing masyarakat kearah pengamalan
nilai moral yang baik
-bertanggungjawab dalam penulisan
-memelihara keharmonian kaum/masyarakat
-tidak bermotif keuntungan semata-mata
-banyak mendidik masyarakat
-menjadikan minda rakyat sebagai minda
rakyat negara maju
-kandungan berita yang berfakta
-sesuai dengan perubahan dunia semasa
-menjadikan akhbar bertaraf dunia
-sentiasa mendahului masa/barisan hadapan
-bertindak sebagai orang tengah/tidak pro
mana-mana pihak
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
15m
|
|
5
|
Kejayaan negara hasil peranan akhbar
-masyakat lebih bermaklumat
-kadar buta huruf yang rendah
-keharmonian kaum/masyarakat
-dasar-dasar negara mudah difahami rakyat
-kemajuan dalam industri percetakan negara
-melahir masyarakat yang suka membaca
-mewujudkan perpaduan dimasyarakat
-keamanan negara
-wujudnya toleransi kaum
-keadilan
(Mana-mana yang munasabah)
|
10 m
|
|
6
|
Cabaran menjadikan Malaysia sebuah
negara maju
-mengekalkan hubungan harmoni antara kaum
-mengubah budaya berfikir masyarakat
-mengajak masyarakat meninggalkan amalan
negetif
-pencemaran
-tekanan negara maju
-ekonomi dunia yang sukar diramal
-ketidak stabilan harga barang
-kekurangan tenaga mahir
-penguasaan teknologi yang rendah
-masalah kemiskinan
-gejala sosial masyarakat
-era globalisasi
Langkah atasi cabaran tersebut
-mempelbagaikan sumber ekonomi negara
-mengeluarkan barangan yang setanding dengan
negara maju
-perpaduan kaum diperkukhkan
-meneroka pasaran baru
-R&D menjadi keutamaan
-wawasan 2020 sebagai satu realiti
-konsep 1 Malaysia
-DEB perlu diteruskan
-menjadikan minda rakyat sebagai kelas pertama
-menjadikan pusat kecemerlangan ilmu
|
5m
5m
|
|
7
|
Nilai Murni/Iktibar/Patriotisme
-berdikari
-memanfaatkan kurniaan tuhan
-tidak putus asa
-rajin berusaha
-berani hadapi cabaran
-semangat meneroka
-bercita-cita tinggi/ada wawasan
-bersifat inovatif dan kreatif
-sikap toleransi
-menerima perubahan
-kepentingan memelihara perpaduan
-kepentinga ilmu pengetahuan
-mengekalkan keamanan
-proaktif
Mana-mana jawapan yang munasabah
|
10 m
|
|
8
|
Iktibar :
-pengetahuan yang diperoleh
-kepada diri, bangsa, dan negara
-harapan untuk masa depan untuk negara lebih
berjaya
-rajin berusaha
-dedikasi
-berani
-bertanggungjawab
Mana-mana jawapan yang munasabah
|
5m
|
|
No comments:
Post a Comment