JABATAN
PELAJARAN PERAK
SEJARAH KERTAS 3
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2015
SEJARAH 1249/3
TUGASAN SPESIFIK
Kertas soalan ini
mengandungi satu Tugasan Spesifik . Anda hendaklah menjawab berdasarkan
kerangka jawapan yang disediakan
|
Soalan:
Perjuangan
awal tokoh tempatan di Tanah Melayu telah melahirkan masyarakat yang cinta akan
tanah air dan menjadi asas kepada
pembentukan sebuah negara bangsa Malaysia yang maju dan berjaya. Bincangkan.
Peringatan:
Calon hendaklah menjawab
berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
1. Latar
belakang gerakan nasionalisme di Tanah Melayu
sehingga
Perang Dunia Kedua.
|
5 markah
|
Isi dan
Huraian
|
2.
Sebab-sebab penentangan
pemimpin tempatan terhadap
British.
|
15 markah
|
3. Peristiwa
kebangkitan pemimpin tempatan dalam
menentang pentadbiran British di:
a) Perak [10 markah]
b) Naning [10 markah]
c) Kelantan [10 markah]
|
30 markah
|
|
4. Kesan penentangan pemimpin tempatan terhadap
British
sehingga awal abad ke-20.
|
10 markah
|
|
5. Sejauhmanakah pihak kerajaan berjaya
menanamkan
semangat
nasionalisme dalam kalangan rakyat
Malaysia?
|
10 markah
|
|
6. Semangat nasionalisme dalam kalangan
generasi muda
semakin
luntur :
a) Mengapakah keadaan ini berlaku ?
b)
Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat
nasionalisme kepada generasi muda pada
hari ini.
|
10 markah
|
|
|
7.Terdapat sekelompok masyarakat di negara kita yang
menganggu gugat keamanan dan
keharmonian negara kita.
a) Mengapakah kumpulan tersebut bertindak sedemikian?
b) Bagaimanakah keamanan dan keharmonian negara dapat
dikekalkan?
|
10 markah
|
8. Iktibar
yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji
|
5 markah
|
|
Kesimpulan
|
9. Membuat
kesimpulan keseluruhan isi yang telah
dibincangkan:
a)
Pengetahuan yang diperoleh
b)
Nilai / unsur partriotisme berdasarkan tajuk
c)
Harapan menjadikan bangsa dan negara Malaysia
cemerlang dan terbilang.
|
5 markah
|
KERTAS SOALAN
TAMAT
PERATURAN PEMARKAHAN /SKEMA JAWAPAN
SEJARAH KERTAS 3
Tingkatan 5 : Bab 2
Soalan
|
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
|
1
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
|
-
Gerakan nasionalisme merupakan usaha
masyarakat tempatan
-
Menentang apa sahaja bentuk tekanan
-
atau penjajahan
-
oleh kuasa luar
-
Penentangan di dorong oleh hasrat membebaskan negara daripada
penjajah
-
Dilakukan oleh pemimpin dan rakyat
tempatan
-
Untuk menjaga kepentingan mereka
daripada di ceroboh / dikuasai
-
Sejak abad ke -19
-
Penentangan oleh Penghulu Dol Said/
Dato’ Maharajalela/ Rentap/Syarif Masahor/ Mat Salleh/ Dato Bahaman/ Yam Tuan
Antah/ Tok Janggut/ HajiAbdul Rahman
Limbong/
( 10x1= mak 5m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 5m
|
|
2
|
F1
H1a
H1b
H1c
H1d
H1e
H1f
H1g
H1h
H1i
H1j
F2
H2a
H2b
F3
H3a
H3b
H3c
H3d
H3e
H3f
H3g
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
F5
H5a
H5b
H5c
H5d
H5e
F6
H6a
H6b
|
|
-
Dasar
Penaklukan British
-
untuk
mengukuhkan kedudukan/kuasa
-
memperluas kuasa
politik
-
kawasan yang
ditakluki terikat dengan peraturan
-
memaksa
sesetengah kawasan menjadi tanah jajahan
-
Naning dipaksa
membayar ufti
-
melaksanakan
Sistem Residen
-
di Selangor/
Negeri Sembilan/ Perak/ Pahang
-
Sistem Penasihat
dilaksanakan
-
di Johor/
Kelantan/ Terengganu/ Kedah/ Perlis
-
orang Iban
di Sarawak dianggap lanun
-
Eksploitasi
Ekonomi
-
untuk
kepentingan penjajah
-
saudagar
Negeri-negeri Selat dibenarkan mengusahakan lombong / perdagangan bijih timah
-
Sistem
Pentadbiran Barat
-
dipaksa terhadap
penduduk tempatan
-
cukai
diperkenalkan
-
peraturan tanah
diperkenalkan
-
di Terengganu,
tanah yang hendak dibuka mesti dapat keizinan
-
bertentangan
amalan tradisi masyarakat tempatan
-
rakyat terbeban dengan
cukai
-
menyekat
kebebasakan rakyat untuk membuka tanah
-
Dasar
Campur Tangan
-
dalam adat resam
dan budaya tempatan
-
nilai yang
bertentangan dengan budaya tempatan
-
JWW Birch
mengganggu adat penggunaan orang suruhan di Perak
-
JWW Birch
tidak menghormati adat tempatan
-
Pembesar
Tempatan Kehilangan Kuasa dan Pengaruh
-
di tempat/
kawasan sendiri
-
terhadap anak
buah sendiri
-
dilantik oleh
sultan/ masyarakat kawasan tersebut untuk mentadbir
-
berkuasa menjaga
hal ehwal daerah
-
Syarif
Masahor / Dato Patinggi Abdul Ghafur /
Dato Syahbandar / Dato Bahaman
-
Kesulitan
Penduduk Tempatan
-
kerana
pelaksanaan undang-undang
-
penduduk
menyokong pembesar atas dasar taat setia
(44 x 1
= 15 m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak
15m
|
3
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28
F29
F30
F31
F32
F33
F34
F35
F36
F36
F37
F38
F39
F40
F41
F41
|
Peristiwa kebangkitan
i)
Di Perak
-
Perjanjian
Pangkor ditandatangani oleh Sultan
Abdullah dan Andrew Clarke
-
Bantahan terbuka
Sultan Abdullah terhadap campur tanga British
-
Membuat kubu di
Pasir Salak
-
Dato’ Maharaja
Lela bermesyuarat dengan pembesar Durian Sebatang
-
Sultan Abdullah
bermesyuarat di Belanja
-
Dato’ Maharaja
Lela bersetuju membunuh J.W.W.Birch
-
Sultan Abdullah
memaklumkan kepada Raja Ismail
-
31 Oktober 1875
Mat Arshad di bunuh oleh penduduk setempat
-
2 November 1875,
Birch di bunuh oleh Seputum dan Pandak
Lam
-
Di sungai Perak,
Pasir Salak
-
500 orang
tentera British menyerang pasir Salak
-
Dato
Maharajalela dan Dato’ Sagor berundur
ke Kota Lama
-
Dato
Maharajalela telah ditangkap
-
Dato
Maharajalela dibicarakan di Matang
Perak
-
Dato’Maharaja
Lela, Dato Sagor, Pandak Indut, Seputum
dan Pandak Indut duhukum gantung
-
Sultan Abdullah,
Ngah Ibrahim,Syahbandar dan Temenggung dibuang negeri ke Pulau Seychells.
-
Perak
dikuasai sepenuhnya oleh British
[17x1=mak10m]
ii)
Di Naning
-
Penentangan oleh Dol Said
-
Faktor penentang adalah keran British meletakkan Naning sebagai
sebahagian wilayah British / jajahan takluk British
-
Dol Said mengingkari arahan British supaya Naning menghantar ufti
kepada negeri Melaka
-
British bertindak menghantar tenteranya untuk menakluk Naning
-
Dol said menentang British dengan bantuan ketenteraan daripada Yamtuan
Ali dari Rembau/ Syed Shaaban/ Penghulu Renai/ Dato Kelana Sungai Ujong
-
Dol Said berjaya mengalahkan 150 orang tentera British
-
Serangan kali kedua British berjaya mengalahkan kerana Naning ttidak
mendapat bantuan
-
Dol Said menyerah diri dan dibawa ke Melaka
[15x1=mak10m]
iii)
Di Kelantan
-
Penentangan
berlaku di Pasir Puteh
-
British memaksa
penduduk menerima sistem cukai
-
Tok Janggut
membantah perlaksanan cukai
-
Tok Janggut
enggan membayar cukai
-
Bantahan Tok
Janggut tidak dilayan
-
Polis diarah
menangkap Tok Janggut
-
Polis gagal
menangkap Tok Janggut
-
1915 – Engku
Besar Jeram, Tuan Ahmad, Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak
-
Menyerang Pasir
Puteh
-
Berjaya
menduduki Pasir Puteh
-
Berjaya
membentuk kerajaan
-
Engku Besar
Jeram dilantik menjadi raja
-
Tok Janggut
sebagai Perdana Menteri
-
Che Ishak
sebagai Pegawai daerah
-
British membawa
tentera dari Negeri Selat
-
British
menyerang Saring
-
Tok Janggut
terkorban
-
Mayat Tok
Janggut di arak ke Kota Bharu
[18x1=mak10m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
|
|
4
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28
F29
F30
F31
F32
F33
F34
F35
F36
F37
F38
F39
F40
F41
F42
F43
F44
F45
F46
F47
F48
F49
F50
F51
F52
F53
|
Jelaskan kesan penentangan pemimpin tempatan terhadap British
sehingga awal abad ke-20.
-
Dol Said
kalahkan tentera British dalam serangan pertama
-
Menggunakan
taktik serangan gerila
-
Mendapatkan
kerjasama pemimpin tempatan
-
Menyebabkan
British tidak campur tangan hampir 50 tahun
-
British
menanggung kerugian
-
Rentap Berjaya
mengusir James Brooke di Nanga Skrang
-
Brooke mengambil
masa yang lama mengalahkan Rentap di Bukit Sadok
-
Syarif Masahor
Berjaya menyerang Mukah
-
Mat Salleh
Berjaya menyerang kubu SBUB di Pulau Gaya
-
SBUB terpaksa
berdamai dengan Mat Salleh
-
SBUB terpaksa
berjanji menyerahkan menyerahkan Tambunan
-
Dato
Maharajalela berjaya membunuh JWW Birch
-
Kapten Innes
terbunuh
-
British terpaksa
meminta bantuan tentera dari India / Hong Kong
-
Dato Bahaman
berjaya menawan Lubuk Terua
-
Dato Bahaman
berjaya menguasai Tembeling
-
Dan Jeram Ampai
-
Polis gagal menangkap Tok Janggut
-
Tok Janggut
Berjaya menyerang dan menduduki Pasir Putih
-
Mereka Berjaya
membentuk kerajaan
-
British terpaksa
membawa masuk tentera Negeri Selat
-
Haji Abdul
Rahman Limbong ketuai penduduk kampong bersihkan tanah tanpa menghiraukan
peraturan tanah
-
Penduduk
berkumpul dan membuka tanah milik Tengku Maimunah
-
British terpaksa
meminta bantuan tengku Maimunah menyuraikan penduduk
-
Penduduk
menyerang dan berjaya menduduki bangunan kerajaan di Kuala Berang
-
British terpaksa
menggunakan kuasa dan nama sultan untuk menawan semula Kuala Berang
-
British berjaya
mengalahkan tentera Dol Said
-
Dol Said terpaksa menyerah diri
-
Linggir tewas
dalam pertempuran dengan james Brooke
-
James Brooke
membakar perkampungan Rentap
-
James Brooke
megalahkan Rentap di Bukit Sadok
-
Rentap terpaksa
berundur ke Entabai
-
Syarif masahor
dan Datu Patinggi Abdul Gapur kehilangan kuasa
-
dan hilang
pengaruh terhadap penduduk tempatan
-
Syarif Masahor ditahan dan diserah kepada British
di Singapura
-
Datu Patinggi
Abdul Gapur ditahan oleh Belanda
-
dan diserah
kepada James Brooke
-
SBUB tidak
menghiraukan kedudukan Mat Salleh
-
Perkampungan Mat
Salleh diserang / dibakar
-
SBUB menyerang
kubuMat Salleh kali kedua
-
Mat Salleh tewas
/ meninggal dunia/ terbunuh
-
British menyerang Pasir Salak
-
Dato’Maharaja
Lela / Seputum / Pandak Lam / Pandak Indut / dihukum gantung / mati
-
Sultan Abdullah
/ Ngah Ibrahim / Syahbandar / Temenggung dibuang negeri
-
British
menguasai Perak sepenuhnya
-
Dato’ Kelana
Syed Abdul Rahman tertakluk di bawah penguasaan British
-
Anak buah Dato’
Bahaman di tangkap
-
Dato’ Bahaman
terpaksa berundur ke Kelantan
-
Dato’ Bahaman
berpindah ke Bangkok
-
Tok Janggut
terkorban
-
Serangan polis
di Kuala Telemong mengorbankan 11 orang penduduk
-
Haji Abdul
Rahman Limbong ditahan
-
Dan dibuang negeri ke Makkah
[53X1= mak 10m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak
10m
|
|
5
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
M
|
Sejauh
manakah pihak kerajaan berjaya menanam semangat nasionalisme dalam kalangan
rakyat Malaysia?
-
Konsep 1
Malaysia
-
Program 1 Murid 1 sukan di semua sekolah
-
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia
-
Sambutan Hari /
Bulan Kemerdekaan
-
Hari Malaysia
-
Pendikan Sivik
dan Kewarganegaraan diperkenalkan di sekolah
-
Program Pusat
Latihan Khidmat Negara (PLKN)
-
Subjek
Sejarah / BM wajub lulus
-
Program Rukun
Tetangga
-
Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
-
Bantuan Rakyat 1
Malaysia
(mana-mana jawapan yang munasabah)
(11X1=mak 10m)
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 10m
|
|
6
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
M
|
Semangat
nasionalisme dalam kalangan generasi muda
semakin luntur :
a) Mengapakah keadaan ini berlaku ?
b)
Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat nasionalisme kepada generasi
muda pada hari
ini.
a)
Mengapakah
keadaan ini berlaku ?
- Pengaruh anasir yang negatif
- Pengaruh budaya asing
- Kurang didikan agama dan kesedaran sivik
- Sikap pentingkan diri sendiri
- Senario politik semasa
- Menghasut rakyat tempatan bertindak wajar
- mempertikaikan keputusan / tindakan
kerajaan
(mana-mana
jawapan munasabah)
[8X1=mak 5m]
b)
Berikan cadangan anda untuk memperkukuhkan
semangat
nasionalisme kepada generasi muda pada
hari ini?
-
Memperkuatkan
jati diri
-
Menghayati
sejarah dan pembentukan bangsa dan
negara
-
Mengelakkan
pertelingkahan antara kaum
-
Sanggup
berkorban mempertahankan negara
-
Mengutamakan
kepentingan negara daripada diri sendiri
-
Menghindari
salah faham/ prasangka negetif
-
Mengutamakan
semangat perpaduan/ muhibah
(mana-mana jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
1
1
[5 m]
1
1
1
1
1
1
1
[5m]
|
|
7
|
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Terdapat sekelompok masyarakat di
negara kita yang
menganggu gugat keamanan dan keharmonian negara kita.
a) Mengapakah
kumpulan tersebut bertindak sedemikian?
- ketidakpuasan hati terhadap tindakan
kerajaan
- Perancangan ekonomi / sosial tidak
berkesan
- Penyebaran maklumat yang terlalu pantas
- Kurang kefahaman tentang konsep
nasionalisme
- Pengaruh politik / idealogi negara luar
(mana-mana jawapan munasabah)
b) Bagaimanakah keamanan dan
keharmonian negara dapat
dikekalkan?
-
Memperkukuhkan
pentadbiran kerajaan
-
Mengekalkan
perpaduan kaum/ persefahaman kaum
-
Memperkukuhkan
semangat nasionalisme
-
Memperkasa jati
diri bangsa
-
Perancangan
ekonomi / social yang berkesan
-
Membela
kehidupan rakyat
(mana-mana
jawapan munasabah)
|
1
1
1
1
1
Mak 5M
1
1
1
1
1
1
Mak 5 m
|
|
8
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
F14
F15
F16
F17
F18
|
Ikhtibar
yang diperoleh berdasarkan tajuk yang dikaji Nyatakan nilai-
-
Setiap kita
perlu cintakan negara
-
Masyarakat perlu
bersatu padu
-
Bekerjasama
dalam mencapai matlamat negara
-
Berganding bahu
membangunkan negara
-
Berani
menghadapi cabaran
-
Bijaksana
membuat keputusan
-
Semangat kental
menghadapi cabaran
-
Bertindak wajar
dalam menangani cabaran
-
Semangat
perjuangan perlu dipupuk dalam kalangan generasi muda
-
Sanggup
berkorban apa saja
-
Berhati-hati
dengan orang asing
-
Berfikir sebelum
bertindak
-
Meningkatkan
ilmu pengetahuan dari masa ke semasa
-
Memperkukuhkan
pertahanan negara
-
Bersatu teguh
bercerai roboh.
-
Setia kepada
raja/pemimpin
-
Tabah menghadapi
cabaran
-
Menguasai
teknologi pertahanan
(mana-mana
jawapan munasabah)
[18x1=mak 5m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Mak 5 m
|
|
9
|
|
Rumusan
Mesti
menyatakan ketiga-tiga aspek yang disenaraikan iaitu:-
-
Pengetahuan
-
Iktibar
-
Harapan
Menyatakan
sekurang-kurangnya 1 isi bagi setiap aspek
-
Pengetahuan – 1 isi
-
Iktibar – 1 isi
-
Harapan – 1 isi
Dua
lagi isi diambil daripada mana-mana aspek
(Mana-mana
jawapan lain yang munasabah)
[5X1 m =mak 5]
|
Mak 5m
|
|
No comments:
Post a Comment